fredag 7 januari 2011

Före, Efter och Under renovering!

Hej!
Ibland när jag köpt in möbler till företaget är det flera vänner och bekanta som rynkat på näsan och undrat vad det är jag köpt, och varför. Ett exempel är detta gamla skrivbord som jag köpte på en auktion för ett tag sedan. Det var en man som hittat det på soptippen och tagit med det till försäljning på auktionen pga att han visste att jag skulle vara med och bjuda på det. Mycket riktigt föll det mig i smak- 20 kr fick jag ge för detta fynd. Antagligen för att ingen annan där kunde se det fina i bordet. Inte helt oväntat kunde även min pojkvän se charmen i skrivbordet och eftersom han lovat ett skrivbord till sin dotter blev detta det självklara valet.

Här står det på plats. Visst blev det superfint?

Tänk vad en gammal grå möbel kan bli full av liv med hjälp av lite färg....


Detta skrivbord var målat i en blå färg, men personligen tycker jag att det blev mycket finare när det blev vitt....





Ett klaffbord i Karl-Johan stil, har här slipats ner och väntar på penseln,



Med svart färg blev det modernt och riktigt snyggt!

Denna skänk var det egentligen inget fel på, och enligt vissa, kanske dumt att måla. Jag brukar ju personligen bara måla slitna och "förstörda" möbler eftersom det är fint att spara orginalet när man kan. Men jag tyckte att de fina mönstrerna på skänken framhävdes mycket bättre när den blev vit...







Många möbler, som denna, ser nästan helt oanvänd ut inuti lådorna. Det är verkligen fantastiskt att en så gammal möbel kan vara i sånt fint skick, med den vita färgen känns den som en ny möbel när den kommer hem,



Läcker ekstol med svarta detaljer var tuff även som den var, men när den blev vitmålad och klädd i fuskfårpäls blev den mer lättplacerad i hemmet tycker jag, det fanns även en maka eller make till den. Supermysiga som läsfåtöljer. :)



Ett sideboard som någon dekorerat med något som enligt mig inte är speciellt dekorativt, blev bra mycket snyggare när det målades i högblank röd färg.


Vissa gånger är det lager på lager av färg och då finns det inget annat alternativ än att luta av möbeln, något som är ganska tidskrävande. Hemma hos mamma och pappa ser det ut så här på somrarna, där jag får en hel del hjälp dessutom.
När alla lager färg är bortskrapade så är det en fröjd att måla på den vita färgen:



Rejäla ekbord med iläggsskivor säljer jag en hel del av. De är enkla och stilrena och faktiskt riktigt fina som de är i ek. Men ofta är de slita och i behov av lite lim och spackel. Då blir de finast om man målar dem efteråt.



Med iläggsskivorna i kan man bjuda många på middag...



Och när man bara är 4 st kan man fälla ihop det smidigt.
Jag har fått en riktig energikick denna vecka, förkylningen som jag haft över nyår verkar vara på väg bort och jag känner mer än någonsin för att göra iordning en massa möbler. Igår var jag och pojkvännen iväg och hämtade hem en stooor matsalsgrupp, som jag förhoppningsvis kommer ha klar någon gång under nästa vecka. Den kommer bli riktigt fin kan jag lova er!
Om ni kommer på att ni har någon möbeln ståendes hemma som ni vill ha målade, men inte orkar, kan eller hinner. Hör av er till mig så fixar jag det åt er! Maila en bild eller beskriv vad ni vill ha målat så får ni ett pris av mig.
Nu önskar jag er en riktigt skön Fredagskväll!
Kram från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar