onsdag 16 december 2009

Min Farmors Pepparkakor...

Som ni vet har butiken varit öppen måndag och tisdag denna vecka och min praktikant Sofia har tagit hand om den, men från och med i dag blir jag ensam i butiken. De två månaderna har gått och Sofia jobbade sista dagen igår. Det har varit underbart att ha haft henne i butiken. Hon är alltid sprudlande glad och mycket idérik. Tack Sofia för denna tid, jag kommer sakna dig!

Idag är det onsdag och jag brukar vanligtvis ha massa saker att visa er, men ni får tyvärr vänta. Idag tänkte jag bjuda er på något annat...
Min farmor gick bort för några år sedan och jag saknar henne väldigt mycket. Farmor var en sån där perfekt farmor. Som man lekte med hela dagarna när mamma och pappa var på jobbet. Vi bakade en hel del. Allt från Kanelbullar till Trolldeg. :)
Varje år bakade farmor de allra godaste pepparkakorna, tunna och krispiga med den perfekta pepparkakssmaken.
Jag tänkte nu dela med mig av hennes recept till er. Jag lovar er, pepparkakorna blir verkligen enormt goda!
Farmor Harriets Pepparkakor
250 g smält smör
3 dl socker
1½ dl farin
1½ dl sirap smältes i kastrull och när detta kallnat, rör i ett ägg
1 msk kanel
1 tsk malda nejlikor
2 msk finhackad pomerans
1 tsk mald kardemumma
1 tsk bikarbonat
Allt röres väl och till sist iröres 7½ dl mjöl minst. Degen ska bli ganska fast. Degen ska göras minst 1 dygn innan kakorna bakas. Därefter kavlas de mycket tunna och gräddas i ugnen tills de får fin färg.
Hoppas att ni provar detta recept, eller spar det till nästa år om ni redan har bakat klart pepparkakorna för i år. :)
Om 1½ timme öppnar butiken, varmt välkomna!
Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar